Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Le Figaro: Španělé a Britové vedou spor o podmořský poklad
 
      Paříž 26. května - Onoho jitra 5. října 1804 španělská fregata se 36 děly Nuestra Senora de las Mercedes y las Animas svedla svou poslední bitvu, píše francouzský deník Le Figaro.

 
Koráb se z Peru, v té době španělské kolonie, vracel do Cádizu, útroby plné zlatých a stříbrných mincí.Toto jmění v Latinské Americe nahromadili španělští vojáci a obchodníci. Země byla téměř na dohled, když tu zaútočila eskadra britských lodí. O několik minut později rozmetala fregatu Armady obrovská exploze, která poslala ke dnu 249 námořníků i s bájným pokladem. Po tomto incidentu, 12. prosince, vstoupilo Španělsko do války proti Anglii, po boku napoleonské Francie.

O dvě století později se námořní bitva změnila v diplomatickou. Před rokem, 18. května 2007, americká firma Odyssey, specializující se na průzkum mořského dna, oznámila, že objevila "v mezinárodních vodách, kdesi uprostřed Atlantiku", největší podmořský poklad, jaký byl kdy nalezen: na 500.000 zlatých a stříbrných mincí, většinou ve vynikajícím stavu, a stovky zlatých předmětů. Poklad o 17 tunách odhadnutý na téměř 500 milionů dolarů (osm miliard Kč).

Španělsko bylo ihned ve střehu: proč Odyssey tak přísně střeží tajemství, kde přesně vrak leží? Podle majáku v Tarifě, na samém jihu Andalusie, neopustila loď hledačů pokladů zóny pod španělskou správou. Pak vstoupila do hry Velká Británie: Odyssey byla původně pověřena Londýnem, aby nalezla vrak lodi HMS Sussex, plavidla britské koruny, které se potopilo v roce 1694 u Gibraltaru s válečným pokladem na palubě.
Což společnost, operující z Gibraltaru, neobjevila vrak v britských vodách? Ovšem Španělé v těchto místech britské výsostné vody neuznávají. Pokud jde o Peru, je situace podobná: mince byly zřejmě raženy tam, kde počátkem 19. století byla španělská kolonie. To zlato a stříbro nám násilím odebrali conquistadoři a jejich potomci, volají Peruánci. Je tedy logické, že toto "kulturní dědictví" patří Limě. Spor se dostal až do Bílého domu: loni v červenci Madrid požádal americkou vládu, aby hájila práva států na lodě obsahující archeologické památky.

Od samého počátku však Madrid podezírá Odyssey, že nalezla poklad v jeho výsostných vodách, či lépe řečeno, na španělské lodi. Fotografie, kterou pořídil zaměstnanec gibraltarského přístavu a kterou koncem května zveřejnil deník ABC, tato podezření potvrzuje. Je na ní vidět stříbrná mince z 18. století s profilem španělského krále Karla IV. (1788-1808). To vede k domněnce, že oním vrakem není Sussex, ale španělská loď. Madrid tedy pobouřen tím, co považuje za "zločin proti španělskému kulturnímu dědictví", podal 29. května 2007 žalobu k civilnímu soudu ve floridské Tampě, kde má firma Odyssey sídlo. Zrovna tam, kam byla z britské enklávy kořist vážící 17 tun urychleně a ve vší tichosti ve 2800 bílých bednách přepravena.

Bez ohledu na prohlídky na palubách lodí a početné stížnosti španělských úřadů u soudu v Tampě odmítají američtí hledači pokladů, kteří již objevili u pobřeží Spojených států loď SS Republic s pokladem v hodnotě 75 milionů dolarů (1,2 miliardy Kč), sdělit bližší údaje o vraku, který pokřtili krycím názvem Blac Swan (Černá labuť) a který prý nespadá pod svrchovanost žádné země. Podle mezinárodních námořních konvencí si nálezce pokladu může ponechat až 90 procent, pokud žádný stát neprokáže, že loď v době potopení nesla jeho vlajku. Před měsícem však šéf Odyssey Greg Stemm přiznal možnost, že poklad pochází z Mercedes, ovšem hned ujistil, že jde jen o hypotézu.

"Nemáme nic, co by nám pomohlo identifikovat ji s určitostí," trvá na svém. Podle Španělska je však takových důkazů mnoho. Madrid je přesvědčen, že Black Swan a Mercedes jsou jedna a tatáž loď. "Poklad je majetkem španělského státu a lidu a chceme jej zpět celý," prohlašuje americký právník James Goold, který v tomto případu zastupuje Španělsko. Expertka na numismatiku Carmen Marcosová přijela na Floridu, kde si mohla prohlédnout 20.000 mincí. "Není žádných pochyb o tom, že byly vyraženy v Limě v 18. století," prohlásila a dodala, že již byly vyčištěny a připraveny k prodeji.
Madrid vychází také z místa, kde Odyssey pod vodou bádala, u mysu Santa Maria, které odpovídá lokalitě, kde byla 5. října 1804 bitva svedena. Další zde nalezené předměty, jako jsou pruty mědi a cínu, jsou podpůrnými důkazy. Madrid si nepřeje "z bezpečnostních důvodů" místo nálezu prozradit, ale potvrzuje, že jde skutečně o mezinárodní vody. To ovšem podle Goolda není problém. Pouhá skutečnost, že jde o loď španělského námořnictva, dává Madridu na ni právo. Zákon je jasný. Madrid není někdo, kdo sbírá zlaté mince, aby je pak prodal na Bay. Pro Madrid nepřichází v úvahu, aby vyjednával s "piráty 21. století". Podle Goolda se Odyssey chovala nepřijatelně - jak z hlediska morálky, tak i zákona. Případ je nyní v rukou soudce v Tampě Marka Pizza.

Díky podmořským robotům vybaveným sonary a ovladatelným na dálku jsou dnes lovci, jako je Odyssey, schopni nalézt lodě, jež se potopily před staletími a nyní se ukrývají v písku na dně oceánů. Takových sporů může vzniknout více, zvláště kolem západního Středomoří, jež je hřbitovem stovek španělských, francouzských a anglických lodí, které potopily bouře nebo piráti. Odyssey se již nyní poohlíží po dalších, tvrdí se v Madridu. Podle ministerstva kultury, které sestavilo první inventář španělského podmořského kulturního dědictví, leží na dně Gibraltarské úžiny téměř 400 lodí, což je zřejmě největší podmořský poklad světa. Podle jiných expertů by tu bylo možno nalézt až dvojnásobek lodí, v jejichž útrobách jsou poklady za více než miliardu eur (26 miliard Kč).

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>